Start > Recept: Vetesurdegsgrund

Vetesurdegsgrund

Portioner:
Källa: Bakasurdeg.se
Visa alla recept för: Bakasurdeg.se



Bakasurdeg Vetesurdegsgrund

Vetesurdegsgrund Vetesurdegsgrund 

Ingredienser:
100g Ekologiskt vetemjöl.
120g vatten.
20g rivet äpple eller ekologisk honung.


Gör så här
Koka upp vattnet och låt svalna till 40 grader.
Riv äpple

Blanda mjöl, vatten och äpple i en 5 dl glasburk och rör om.
Konsistensen ska vara trögflytande.
Lägg på lock men skruva inte åt locket.

Låt stå varmt, 22 - 26 grader i 4 dagar.
Rör om morgon och kväll.

Dag 2 kväll, tillsätt 20g ekologiskt mjöl och 20g ljummet vatten. Konsistensen ska vara trögflytande.

Dag 4 kväll, Om den är bubblig och lite dallrig i konsistensen så är den klar. Om den inte är det så häll ut allt utom 30g och gå till Dag 2 kväll. Om den är klar så kan den förvaras i kylen och matas en gång i veckan, (se mata surdeg) eller i frysen.


Skriv ut receptet Skriv ut receptet Tipsa en kompis om receptet Tipsa en kompis om receptet Lägg till en bild till receptet Lägg till en bild till receptet

Dela med dig av denna sida:

Bookmark and Share

Betyg 4,8 av 10 röster



Kommentarer (206)

  • Betyg:  4
  • Skriven av Peter, 2010-08-05 11:02:14
  • Inspirerande sida men mycket bra info. Nu har jag satt min första surdegsgrund, mycket spännande.


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-08-05 11:21:34
  • Hej Per!
    Välkommen till surdegsträsket och lycka till med surdegsgrunden! ;-)

    Att starta en ny surdegsgrund kan vara lite knepigt, jag misslyckades ett flertal gånger innan det gick bra.

    Tveka inte att fråga om du behöver råd!
    /Daniel


  • Betyg:  5
  • Skriven av Malijorken, 2010-08-05 21:15:57
  • Hjälp!
    Först och främst tack för en jätte bra sida i ämnet:) Är inne på mitt första försök och börjar bli lite orolig för att det jag håller på att skapa är någon ny form av biologisk krigföring :p Vad menas med att misslyckas egentligen? Hur vet jag om den är dålig? Min första surdegsgrund på dinkelmjöl är nu inne på tredje dagen (bytte lite våghalsigt ut samma mängd mjöl mot dinkel) :) Har läst att den ska lukta syrligt, vad menas med det? Efter första dygnet var bubblorna som blivit ganska stora och den luktade friskt, nu är de små istället och om det med syrligt menas en ganska frän doft så är jag nog på rättväg :S Eftersom jag inte har någon referensram så blir det lite svårtolkat. Är det värsta som kan hända att brödet inte jäser? Eller borde jag skona mina nära och kära från bröd bakat på tveksam grund :)
    Tack på förhand!
    Mvh M


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-08-06 08:52:51
  • Hej Malijorken!

    Du är på rätt väg. När det är dags att mata min surdegsgrund kan den lukta lite fränt. Man vill ha en balans mellan ättiksyra och mjölksyra, men det är inte så lätt att mäta. Mera ättiksyra ger mer frän lukt och mer syrligt/surt bröd. Jag tycker du ska testa att baka.

    Det värsta som kan hända är att det inte händer någonting.

    Lycka till!

    /Daniel


  • Skriven av Frans, 2010-08-09 10:18:33
  • Hej, tack för en bra sida.
    Jag startade min surdegsgrund för fyra dagar sedan och jag använde flytande honung, det ser ut som om honungen hela tiden skiktar sig från surdegen och jag ser inga små bubblor, burken har ett lock med gummipackning som inte är åtdraget.

    Jag har snurrat burken försiktigt en gång om dagen för att få honungen att blanda sig med surdegen, är detta något man ska undvika?
    Vad har jag ha gjort för fel?
    Det känns som jag får börja om från början, eller?


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-08-09 10:59:09
  • Hej Frans!
    Inget konstigt om den inte kommit igång än. Häll ut allt utom 50g och gå tillbaka till Dag 2 kväll, (tillsätt 50g ekologiskt mjöl och 40g ljummet vatten).
    Viktigt med ekologiskt mjöl.

    Rör om försiktigt morgon och kväll.

    Lycka till!

    /Daniel


  • Skriven av Ellen, 2010-08-10 14:21:48
  • Hej
    varför är det viktigt med ekologiskt mjöl? Jag startade min allra första deg nyss och tog det mjöl jag hade hemma, tyvärr var icke-ekologiskt. Ska jag hälla ut den och börja om när jag varit och handlat nästa gång? Eller ska jag ge denna en chans ändå? Tack för en bra sida!


  • Skriven av Frans, 2010-08-11 11:25:32
  • Hej Daniel,

    Jag skule också vilja veta det magiska med ekologiskt mjöl, jag gjorde precis som Ellen och använde det mjöl jag hade hemma och det hände inget förutom att det började mögla i burken. I förrgår började jag om med ekologiskt mjöl och idag dagen efter jag hade matat min lilla vän bubblar den som värsta skumraketen på dag 3!

    Hör kan mjölet veta att det är ekologiskt!?
    Tack Daniel för att du kan ge råd till vilsna surdegsnybörjare =)

    /Frans


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-08-11 11:53:30
  • Hej!

    Som jag har förstått det kan det vara svårt att få igång surdegen med vanligt mjöl för att det är så processat. I Ekologiskt mjöl är det inte tillåtet med massa tillsatser och det innehåller mer naturliga jästsvampar.

    /Daniel


  • Skriven av Kalle bagare, 2010-08-12 22:28:44
  • Hej, kul sida. Har några kommentarer på grunden.

    Min erfarenhet är att det är lättare att lyckas med råggrund. Det är normalt bara att följa samma recept och köra samma metod fast med grovt råg istället.

    Själv hade jag grymt svårt att få igång vetet (men så använde jag inte ekologiskt heller). Till slut tröttnade jag och tog en bit rågsur och matade den med vete special. Då tog det skruv. Efter några bak och matningar är det inte många atomer råg kvar i den.

    Däremot har jag grymt svårt att hålla liv i vetesuren. Det går, men det är en kamp där mängden mjöl och antal dagar utanför kylen är mina vapen. Rågen klarar däremot ett kärnvapenkrig helt på egen hand. Jag får testa ekologiskt helt enkelt.


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-08-13 08:37:57
  • Hej Kalle!
    Jag gör som du fast tvärtom, jag använder min vetesur till rågdegar. Vill inte ha flera burkar i kylen.
    Jag kan rekommendera Saltå kvarns vetemjöl till både matningen och till fördegen. Funkar alltid för mig.
    /Daniel


  • Skriven av Daniel, 2010-08-13 12:21:08
  • Hej!

    Jag satte en surdeg för två dagar sen. Efter ett dygn var degen full av små bubblor och hade en geléartad konsistens, den doftade friskt syrligt. Nu efter två dygn bubblar det som tusan i bunken och konsistensen har blivit lös igen. Samtidigt har lukten gått från frisk till betydligt mer påträngande jästig.

    Min fråga är om degen kanske uppnådde surdegsstatus redan efter ett dygn och nu blivit dålig eller om det är en superdeg jag fått till. Kan jag börja baka redan ikväll eller borde jag snällt vänta de återstående två dygnen?


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-08-13 12:44:02
  • Hej!
    Den var klar redan första dygnet men den har inte blivit gammal för det. Du kan lugnt börja baka redan idag. Inom surdegsbakning så är tiderna alltid väldigt varierande. Det är nåt magiskt tror jag...

    Lycka till!

    /Daniel


  • Skriven av Anders, 2010-08-14 09:19:41
  • Satte min surdegsgrund för tre dagar sedan, idag på morgonen var den segt slemmigt bubblande och som jag förstått det klar.

    Har idag på morgonen satt fördeg. Spännande!

    Jag använde honung från en av min frus medarbetares bin i surdegsgrunden, så doften från grunden är omisskännligt lite "honungig". Ingen fara men jag antar att det går bort med tiden.


  • Skriven av , 2010-09-13 20:59:20
  • Hej!
    jag ser verkligen fram emot att börja baka!
    Är dag 1 när man blandar ihop och dag 2 dagen efter?
    Eller är Dag 1 första dagen efter...?
    Jag testar att blanda med honung.

    /Susanne =)


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-09-14 15:35:20
  • Hej Susanne!
    Dag 1 är när man blandar ihop och dag 2 dagen efter.

    Lycka till!

    /Daniel


  • Skriven av Anna, 2010-09-16 21:41:43
  • Har försökt sätta min första surdeg. Efter två dagar verkade den vara på rätt väg, lite bubblor i den. Men efter att jag dag 2 tillsatt mjöl och vatten enligt receptet verkade det som den "dog". Men en fråga - ska man inte hälla ut en del av den första delen innan man tillsätter mjöl+vatten dag 2? Man ska ju det när man börjar om från dag 2, men jag menar ska man inte det även från början?


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-09-17 10:48:39
  • Hej Anna!

    Hur menar du att den verkade dö? Jag tror inte du behöver oroa dig.

    Anledningen till att man ska hälla ut en del av surdegsgrunden är för att inte få för mycket surdegsgrund. Ju mer surdegsgrund man har desto mer måste man mata den. Nymatad surdegsgrund får inte fylla mer än halva burken då den annars riskerar att svämma över.

    Lycka till och berätta gärna hur det går!

    /Daniel


  • Skriven av Malin, 2010-09-22 13:19:54
  • Hej!

    Tack för en inspirerande sida med frestande bilder!

    Igår satte jag mitt livs första surdegsgrund enligt ovan. Ser redan idag hur det bubblar i bunken. Inga jättebubblor men det bubblar lite små bubblor. Däremot tycker jag inte att den är géleartat i sin konsistens. Är den klar ändå redan - dag två - eller ska jag vänta och mata den som det står i receptet?


  • Skriven av Nicklas, 2010-09-27 21:12:41
  • Hej Daniel, och tack för en inspirerande sida.
    En fråga: När grunden är klar och ska in i kylskåpet. Ska locket då vara åtskruvat eller ska det bara ligga löst på burken?


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-09-27 23:27:00
  • Hej Malin, ledsen att svaret dröjde. Grunden är klar om den börjat bubbla. Bara testa att baka.

    Hej Nicklas, locket ska ligga löst på.
    /Daniel


  • Skriven av Laila, 2010-10-08 12:56:13
  • Hej Daniel
    Jag satte en surdegsgrund med vetemjöl för 3 dagar sen. I början va jag superstolt för allt verkade gå som det skulle men igår luktade den plötsligt väldigt skarpt, lite som kräk tyvärr. :/ Läste att det kunde vara ett tecken på att den skulle matas så det har jag gjort men den luktar inte alls gott så undrar om det gått snett?
    Tacksam för svar


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-10-08 16:01:41
  • Hej Laila!
    Svårt att avgöra, ättiksyran som utvecklas ger en frän lukt och kan uppfattas olika starkt av olika personer. Nymatad ska inte lukta fränt utan mera syrligt. Kräk låter ingen trevligt. Vilket mjöl använde du?

    Testa att kasta denna och börja om från början med bra mjöl ex. saltå kvarns vetemjöl, och se om det blir annorlunda.

    Lycka till!


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-10-11 08:52:51
  • Hej Laila!
    Svårt att avgöra, ättiksyran som utvecklas ger en frän lukt och kan uppfattas olika starkt av olika personer. Nymatad ska inte lukta fränt utan mera syrligt. Kräk låter ingen trevligt. Vilket mjöl använde du?

    Testa att kasta denna och börja om från början med bra mjöl ex. saltå kvarns vetemjöl, och se om det blir annorlunda.

    Lycka till!


  • Skriven av Therese, 2010-10-12 13:32:19
  • Hej!
    Jag har testat gjort en surdeg på rågmjöl som blev fin och bubblig och som jag bakat på en gång med bra resultat. Men sen jag satt den i kylen och matat den så har alla bubblor försvunnit. Konsistenten är åtminstone dallrig och lukten bra. Tror du att den ännu är okej fast bubblorna är borta? Väldigt inspirerande sida!
    Hälsningar Therese


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-10-12 21:30:44
  • Hej Therese!
    Den är helt säkert okej.


  • Skriven av Helena, 2010-10-25 22:03:50
  • Akut rop på hjälp! Hela köket luktar fotsvett och brödet smakar gammal ost. Vad har jag gjort för fel?


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-10-26 09:21:41
  • Hej Helena, Låter inge kul.

    Mitt tips är att kasta surdegsgrunden och börja om från början.

    Var noga med att använda ett bra mjöl, ex saltå kvarn:s vetemjöl eller motsvarande ekologiskt, rent vatten, ren glasburk.

    Lycka till.

    /Daniel


  • Skriven av Maria Gräddnos, 2010-11-09 10:25:56
  • Hej!
    Satt igår äntligen en grund - På Saltå Kvarns dinkelmjöl. Var det enda som fanns från Slatå Kvarn - som jag sett att Du rekommenderat. Kommer det att funka?? SÅ här efter 20 timmar har ingenting hänt.


  • Skriven av Daniel, 2010-11-09 14:11:20
  • Hej Maria!
    Det borde fungera men jag har inte provat sjalv.


  • Skriven av Maria Gräddnos, 2010-11-09 17:28:44
  • Stoora bubblor i dinkelgrunden nu efter 24 timmar....


  • Skriven av Erwin, 2010-11-22 11:57:26
  • Ekologiskt mjöl! Struntprat! Jag är över 60 år gammal och har bakat bröd, även surdegsbröd, i årtionden. Sammma gjorde min mamma för mer än 50 år sedan i en tid då ingen hört talas om ekologiskt mjöl. Har aldrig misslyckats med en surdeg trots att den har varit gjord på vanligt vetemjöl från den lokala butiken. Det finns så mycket myter om ekologiskt odlat. Jag läste i ett recept att surkål bara kan göras på ekologiskt odlad kål. Samma sak här. Det fungerar utmärkt med vanlig kål från butiken.


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-11-22 20:28:01
  • Hej Erwin!
    Jag betvivlar inte att det alltid funkat bra att baka surdeg för dig. Även de gamla grekerna bakade på surdeg och jag tror inte de hade någon ekologisk märkning på sina mjöler. Problemet är att mjöl blivit mer och mer processat och fulla med tillsatser och detta har försämrat surdegsegenskaperna, har jag fått lära mig, men jag kan ha fel.

    Ekologiskt mjöl idag är nog mer likt det mjöl som användes för i tiden, mindre besprutat, inga tillsatser och stenmalet. Så struntprat tror jag inte det är.

    /Daniel


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-11-22 20:29:33
  • klippt från www.ekologiska-produkter.se/ekologiskt-mjol

    "Ekologiskt mjöl tillverks av ekologiskt odlat spannmål som växer utan syntetiska kemiska bekämpningsmedel. Vid ekologisk odling av spannmål avstår man helt från organiska gödselmedel eller användning av mineralgödselmedel. Istället tar man mjuka, organiska gödselmedel och jordförbättringsmedel. Användningen av genetiskt modifierade organismer i det ekologiska jordbruket är strängt förbjudet. Därför, handla ekologiskt mjöl och lev upp till en ekologisk livsstil!"



  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2010-11-22 20:38:41
  • http://www.krav.se/Documents/Regler/utgavor/aktuellaRegler.pdf


  • Skriven av Malin, 2011-01-24 10:55:10
  • Hej!
    Suverän sida! Jag provade att sätta surdegar strax innan jul, men det var för kallt i vårat hus för att de skulle ta sig (gick knappt över 20 på det varmaste stället). Nu när det blivit lite varmare ute och så även inne så gör jag ett nytt försök. Men jag har en fundering gällande bubblingen. Ska det bubbla synligt (typ som kokande vatten) eller är den klar då det bildats bubblor som "står stilla" som bilden ovan, dvs man ser inte att det bubblar men det finns bubblor? Hoppas du förstår hur jag menar :)


  • Skriven av Malin, 2011-01-24 11:19:56
  • Hej!
    Suverän sida! Jag provade att sätta surdegar strax innan jul, men det var för kallt i vårat hus för att de skulle ta sig (gick knappt över 20 på det varmaste stället). Nu när det blivit lite varmare ute och så även inne så gör jag ett nytt försök. Men jag har en fundering gällande bubblingen. Ska det bubbla synligt (typ som kokande vatten) eller är den klar då det bildats bubblor som "står stilla" som bilden ovan, dvs man ser inte att det bubblar men det finns bubblor? Hoppas du förstår hur jag menar :)


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-01-24 11:36:41
  • Hej Malin!
    Kul att tycker om sidan! Jag förstår hur du menar och det bubblar inte som kokande vatten. Sakta sakta bubblar det, knappt synligt.

    Hoppas det går bättre med surdegen denna gång. Ge inte upp!

    /Daniel


  • Skriven av Thérèse, 2011-01-26 09:41:32
  • Jag satte min första surdeg igår..oj vad detta är spännande. Till och med sonen på 2,5år tycker att detta ska bli kul. Hela familjen håller tummarna för att det kan bli färskt, nybakt bröd till helgen!!
    Tack för en bra sida!!


  • Skriven av Cecilia, 2011-01-31 22:01:13
  • Satte en deg på Saltås vetemjöl special för två dygn sedan,med honung(ekologisk och inte flytande),och honungen bara skiktar sig hela tiden.Rör man om försiktigt så bubblar det med små bubblor,men jag undrar om det är så det ska vara?Lukten är honungsaktig och lite sur,men inte obehaglig.Är det på rätt väg tro?Tack för en informativ sida!


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-02-01 09:02:11
  • Hej Cecilia!

    Du är nog på rätt väg, mata på och testa baka.

    Lycka till!

    /Daniel


  • Skriven av Anna, 2011-02-04 12:37:38
  • Hej! Vilken kanonbra sida! Håller på med mitt första surdegsbak, blir levain-bräck om allt går som det ska... Jag satte dock min surdegsgrund innan jag hittade hit, och enligt det receptet så innebär "matning"" att man bara strör över lite vetemjöl och rör om varje gång man märker att det skiktar sig? vad tror du om det? Grundreceptet skiljer sig också lite, men verkar funka gör det blev en bra fördeg om man ser till bilderna på den här sidan.


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-02-04 13:24:49
  • Hej Anna!
    Kul att du tycker om sidan och välkommen hit!

    Jag matar en gång i veckan och då räcker det inte med att
    "bara strö över lite vetemjöl" för att hålla surdegen pigg och fräsch. Men det kanske fungerar om man gör det tillräckligt ofta.

    /Daniel


  • Skriven av joanna , 2011-02-04 19:10:35
  • Hej
    I en del bröd recept står det att man ska sätta lock på burken eller plasta in ordentligt,i andra recept står det att man ska låta locket stå lite lös....??
    vilken är rät metod...??
    Tack för en bra sida och goda råd
    mvh
    joanna


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-02-07 07:35:29
  • Hej Joanna!
    Locket ska ligga löst på så att gaser kan komma ut annars riskerar du att få en otrevlig överraskning när du öppnar burken.


  • Skriven av Lasse, 2011-02-07 13:09:39
  • Om man inte har en våg, hur mycket är 50 gram rivet äpple då? Cirka?


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-02-07 13:22:21
  • Ca 1/2 - 1 dl rivet äpple.
    Man behöver inte ha i rivet äpple men det kan göra det lite lättare att få igång sin surdeg.


  • Skriven av Katja, 2011-02-07 19:23:08
  • Hur mycket måste man mata? Jag menar hur mycket mjöl/vatten måste man tillägga per färdig mängd surdeg?


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-02-07 21:23:02
  • Det finns ett recept för att mata surdeg, (se ovan) där står det hur mycket man matar med.


  • Skriven av Magnus, 2011-02-07 23:29:14
  • Först tack för en kanonbra sida.

    Kul nu när man kommit igång och inser hur en surdegsgrund som är "potent" skall vara. Hade ett antal misslyckande i början, då jag trodde att det var rätt. Det var ju lite bubblor etc...var nästan på g att ge upp.

    Men som sagt nu är det fart i burkar, plastlådor osv.

    Efter det att jag fått fart på grunden har jag faktiskt labbat lite med olika mjölsorter, tycker faktiskt att det fungerar utmärk med, billigt "vanligt" mjöl.

    Sedan kan det ju finnas andra orsaker att köra Ekologiskt, Biodynamiskt, men rent funktionellt tycker jag att "fulmjöl" funkar bra oxå.


  • Skriven av , 2011-02-19 09:46:15
  • Tack för en bra sida!
    Jag satte min första grund i måndags med vanligt vetemjöl och rivet äpple. I början verkade det vara på rät väg för det luktade ganska starkt om den och jag tyckte den såg lite bubblig ut dock utan att riktigt ta fart. Efter ett par dagar började den skikta sig rejält så dag fyra hällde jag ut allt utom ca 50 gram och började om från dag 2 igen. Såg ganska bra ut tills idag då jag upptäckte rejält med vitt mögel på insidan av glasburken. Fick hälla ut allt... Är det normalt att det skiktar sig? Är det vanligt att det möglar i burken? Hur vet man när surdegsgrunden kommit igång och är på rätt väg? Före och efter bilder skulle vara bra.


  • Skriven av Maria, 2011-02-19 11:40:53
  • Hej
    Vilken toppensida detta är!!!! :)
    Har precis gett mig in i surdegsträsket för att ge det ett försök:)Har oxå precis satt min första grund...hade dock honung ist för äpple... hoppas det funkar fint ändå :)

    Vänligen Maria


  • Skriven av Mia, 2011-02-19 21:00:54
  • dum fråga... ska man verkligen ha 50 g honung om man inte tar äpple??


  • Skriven av Philip Jägenstedt, 2011-02-20 19:31:39
  • Utöver det jag kommenterade under http://www.bakasurdeg.se/ShowRecepy.aspx?ID=859 har jag ytterligare en bekännelse. När jag gjorde min surdegsgrund enligt ovan så visste jag inte riktigt vad hur ="bubblig och lite dallrig" skulle vara och väntate nog för länge, så länge att alkohol skitat sig och lagt sig ovanpå degen. Då lär smeten ha varit rejelt sur och dödat den mesta jäst, så den kanske aldrig återhämtade sig. Om det låter rimligt kanske det vore på sin plats att varna för att vänta för länge.


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-02-23 11:00:53
  • Att vetesurdegsgrunden skiktar sig är helt normalt, även att den blir väldigt sur och kan lukta fränt om det var ett tag sedan man matade den. Om surdegsgrunden är väldigt sur kan man öka mängden nytt mjöl vid matning i förhållande till surdegsgrunden.
    Häll då bort det mesta av surdegsgrunden och spara ca en matsked, mata på med ca 1 dl mjöl och en dl vatten. En surdegsgrund som är lite trögare till konsistensen blir inte lika sur.

    Om det utvecklas mögel i grunden är den förstörd, kasta och börja om från början.

    Att ha i äpple eller honung ska hjälpa till att få igång surdegsgrunden men jag har inte behövt det. 50g är därför bara en uppskattning från min sida. Viktigare att ha ett bra ekologiskt mjöl.

    Har man väl fått igång sin surdegsgrund så dör den inte så lätt, den kan däremot bli lite trött och göra så att det inte blir någon bra fart på jäsningarna. Om surdegsgrunden blivit trött så ta fram den ur kylen och mata den varannan dag under ett par veckors tid i rumstemperatur.
    Häll bort allt utom ca 50g surdegsgrund, tillsätt ca 50 g mjöl och 50 g vatten.

    Daniel


  • Skriven av Elin, 2011-02-24 09:19:56
  • Ååh så roligt! Jag halkade in här av en slump för en timma sedan. Jag tog direkt fram mjölet och glasburken och gjorde en grund. Nu sitter jag här och är lika förväntansfull som alla andra verkat vara. Tänk så mycket glädje en liten jäsprocess kan ge så många. Tack för en fantastisk sida


  • Betyg:  5
  • Skriven av Elin, 2011-02-24 09:21:09
  • Ååh så roligt! Jag halkade in här av en slump för en timma sedan. Jag tog direkt fram mjölet och glasburken och gjorde en grund. Nu sitter jag här och är lika förväntansfull som alla andra verkat vara. Tänk så mycket glädje en liten jäsprocess kan ge så många. Tack för en fantastisk sida


  • Skriven av erik, 2011-03-07 17:42:52
  • om man inte har en våg, hur många dl är 100 gram Surdeg?


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-03-08 09:23:17
  • @Erik, ca 1,5 dl.


  • Skriven av Gustav, 2011-03-12 18:29:46
  • Satte precis en surdeg men ska nog göra om för jag höftade allt, men det har fungerat innan ifs.. Ska dra och köpa lite andra frukter tror jag, läste en bok nyss där dom använde vindruvor, degen kallades "slampan".


  • Skriven av joakim, 2011-03-17 10:50:42
  • tack för en mycket bra sida.
    jag satte min första surdeg igår kväll och anväde änglamarks ekologiska vetemjöl (tror du att det funkar?). hur lång tid tar det innan det börjar bubbla och skall jag mata den idag eller vänta tills imorgon?


  • Skriven av Mia, 2011-04-08 20:18:43
  • Nu har jag satt min första grund! Spännande! Men jag funderar på om det finns något knep för att det slutgiltiga brödet inte skall bli så surt. Åt en gång ett super gott bröd i Köpenhamn som jag vill lyckas göra med tiden. Tack för en toppen sida förresten!


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-04-19 08:34:41
  • Hej Joakim, har inte provat änglamarks ekologiska men det borde fungera. Jag kan annars rekommendera Saltå kvarn:s vetemjöl.

    @Mia, Varmjästa bröd (rumstemperatur), blir mindre surt än kalljästa.


  • Skriven av Anders, 2011-05-14 13:47:03
  • Hur viktigt är det att man använder en burk av glas?


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-05-16 07:54:22
  • Glasburk är att föredra framför plastburk av samma anledning som du har sylt, marmelad mm. i glasburk.


  • Skriven av Kerstin, 2011-06-03 11:18:36
  • Hej, hur ska surdegsgrund egentligen lukta? Jag är en absolut nybörjare :)


  • Skriven av Isabelle, 2011-06-12 12:40:45
  • Startade nyss upp en surdeg enl recpetet ovan, detta pga att så gott som allt gick åt till min senaste bakning(nyss). Fyllde på med ny start i gamla burken, kan de gå år skogen? den var ju inte sen, finns ju surdegsrester, alltså gjorde ny i smb med att den gamla tog slut.


  • Skriven av Caroline, 2011-06-23 09:44:08
  • Hej Daniel!
    Tack för en fantastisk och mycket inspirerande sida!
    Jag startade upp min surdegsgrund för några dagar sedan med ekologiskt vetemjöl och honung. Den bubblade fint och mkt efter 1:a dagen, och även efter tillägget av mer mjöl och vatten dag 2.
    Jag lät den ändå stå till dag 4 enligt ansvisningen du skrivit. Men när jag skulle börja baka med den igår var den helt stilla och slät med mjölet sjunket till botten av burken. Några enstaka bubblor singade upp till utan men inte mer än så.

    Går det att baka på den tror du?
    Tack!! Caroline


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-06-27 10:01:44
  • @Kerstin, nymatad ska lukta fräscht syrligt, efter en vecka luktar den lite fränare.
    @Caroline, En nymatad surdegsgrund bubblar upp efter ca ett dygn sedan sjunker den ihop så som du beskriver. Mata den igen eller gör en fördeg så kommer den bubbla upp igen.


  • Skriven av Linn, 2011-07-04 10:54:37
  • Hej Daniel!
    Jag har gjort två försök till surdegsgrunder men det funkar inte och jag vet inte vad jag gör för fel.
    Satte först en grund som jag slängde ut när 1:a försöket gick åt skogen. Började om med ekologiskt mjöl och honung etc.
    Båda gångerna har surdegen och fördegarna bubblat fint. Ena degen fick jäsa över natten, andra ca 5 timmar. Väl ute ur ugnen (efter att ha tagit tempen och sett att de kommit upp till ca 96-98 grader) har bröden rest sig till hälften men "botten" på brödet är stabbigt och "otilllagat". Degigt liksom.
    Jag har bakat mycket med vanlig jäst innan och jag tror felet är att det inte jäser, kan det stämma? Har du tips?

    Tusen tack för kanonbra sida, vilken inspiration!


  • Betyg:  5
  • Skriven av Patrik, 2011-07-05 11:02:07
  • Hej Daniel, tack för en kanonsida.
    Mitt första försök till surdeg, följer ditt recept.
    Efter 1-2 dygn så verkade allting mycket lovande men efter "matningen" (dygn 2 kväll) så verkar den helt ha tappat lusten. Då den tidigare var ganska trögflytande och bubblig så är den nu rinning och inte en bubbla.

    Jag har varit ganska "våldsam" i samband med omrörning morgon och kväll. Har efter att läst lite fler kommentarer på hemsidan förstått att man ska vara försiktig, kan detta vara en anledning ?

    Några andra frågor:
    - När man matar den, bör man mixa mjöl och vatten innan man blandar det med surdegsgrunden eller brukar du ösa i mjöl/vatten direkt i grunden ?

    - Är det en för eller nackdel att röra om i "odlingen" mer än bara på morgon och kväll och är det som sagt viktigt att röra försiktigt ?

    Tacksam för svar,
    Hälsningar Patrik


  • Skriven av Andreas, 2011-07-12 17:53:24
  • Jag har gjort surdegsgrund som bubblar på fint. Sedan gör jag en fördeg som bubblar på fint, den blir oftast alldeles skummig på ytan, så nog finns det liv i den. Och sedan gör jag huvuddegen i min maskin och lägger degen i en oljad plastlåda. Sedan händer ... ingenting. Degen jäser inte ett dugg, det spelar ingen roll hur länge jag väntar.

    Jag har provat säkert tio gånger, men bara vid två ggr har degen jäst ordentligt. Jag fattar inte vad jag gjorde annorlunda då.

    Vad gör jag för fel? Ska jag kanske låta fördegen stå längre tid? Eller kortare tid?


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-07-20 03:15:03
  • Hej Linn, låter som att degen jäst för lite.
    @Patrik, Låter som att grunden blev lite för vattnig, prova att ha i mer mjöl.
    Jag tror inte man behöver vara så försiktig vid omrörning.
    Du behöver inte mixa mjölet innan och man behöver inte röra om extra. Surdegen bubblar upp efter matning och efter ca ett dygn beroende på hur mycket mat den fått lugnar den ner sig och blir stilla.

    @Andreas, vad använder du för mjöl? prova att byta. Det kan också vara så att degen är för lös eller hård. Hur länge har du väntat?
    Lycka till! Ledsen för att mina svar är lite sena, semester..
    /Daniel


  • Skriven av Maud, 2011-07-21 20:04:42
  • Ursäkta en nybörjares dumma fråga.. När man gjort surdegen klar, hur mycket ska man använda av den när man bakar? Antar att man inte ska använda allt, utan ska ha mer kvar till vidare bakning.. Och har du något bra recept på ett ljust bröd?
    Tack på förhand / Maud


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-07-28 08:12:06
  • Hej Maud, det finns en hel del recept här på bakasurdeg. Prova Baguette, http://www.bakasurdeg.se/ShowRecepy.aspx?ID=1083
    Hur mycket surdegsgrund man ska använda ser man i receptet för fördeg, http://www.bakasurdeg.se/ShowRecepy.aspx?ID=393 Lycka till! /Daniel


  • Skriven av Jenny, 2011-08-04 18:39:25
  • Hejsan. Tack för en toppensida! Gjorde min första surdegsgrund någonsin för 3 dagar sen.
    Lite funderingar: Innan jag rör om i den morgon o kväll så har den skiktat sig. Typ att mjölet ligger i botten och en tunn vätska ovanpå. Och bubblar gör den inte. Det finns små bubblor på ytan efter jag rört om men inte så att man ser att det bubblar. Vad tror du? Undrar om jag kan baka på den imorgon eller om jag ska kasta ut den o göra ny? Den luktar syrligt som sig bör. Tacksam för svar. Mvh Jenny


  • Skriven av Jenny, 2011-08-04 20:15:50
  • Ska kanske tillägga att jag hade rivet äpple i också./Jenny


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-08-04 20:53:28
  • Hej Jenny! fortsätt att mata den så blir det nog fart på den.
    Lycka till!


  • Skriven av Jenny, 2011-08-04 21:43:34
  • Tusen tack för snabbt svar! :) Så den behöver stå längre än 4 dagar tror du? I rumstemp.? När ska den isåfall matas nästa gång? Återigen, tack! Mvh Jenny


  • Betyg:  4
  • Skriven av Patrik, 2011-08-06 08:23:13
  • Hej, satte min första grund, spännande.
    Jag tycker den är lite rinnig, det står att den skall vara trögflytande, men med 150 g vatten och 100g mjöl så blir det inte så trögt, är det rätt i alla fall?


  • Skriven av Patrik, 2011-08-06 08:24:20
  • Hej, satte min första grund, spännande.
    Jag tycker den är lite rinnig, det står att den skall vara trögflytande, men med 150 g vatten och 100g mjöl så blir det inte så trögt, är det rätt i alla fall?


  • Skriven av Peter, 2011-08-06 09:03:26
  • Hej
    Jag har nu satt min första surdeg och är inne på fjärde dagen. Det gick till en början bra med bubblor och jästdoft redan första dagen. Det såg också bra ut efter andra dagen då jag tillsatte det sista mjölet och vattnet. Men under tredje dagen hände det något. Bubblorna har lagt sig och det har typ skiktat sig. Det har blivit en yta i burken som är mer genomskinlig. Det luktar sött om degen. Typ som honung (jag använde äpple i degen). Har det gått för långt? Skulle jag ha tagit in degen i kylen tidigare?
    Tack för en bra sida.


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-08-08 13:28:05
  • Hej patrik, häll i lite mer mjöl. Nu för tiden väger jag aldrig när jag matar surdegsgrunden, går på känsla. Jag har märkt att en lösare surdegsgrund blir något surare.


  • Skriven av Claes Green, 2011-08-09 10:04:17
  • Hej Daniel!
    Jag satte min grund nu på morgonen. Ska jag röra om redan i kväll? Ovanför kylskåpet är det 27-28 grader, är det för varmt?

    Tack på förhand!
    Claes


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-08-09 13:10:56
  • hej Claes, tror det ska gå bra men det är ganska varmt. Rör om morgon och kväll.


  • Skriven av Jenny, 2011-08-10 10:18:34
  • Hej igen Daniel. Min första grund misslyckades, började mögla i burken. Satte en ny, likadant med den.. Använde rivet äpple till båda. Satte ytterligare en ny för 2 dagar sen. Denna gång med bara mjöl o vatten. Idag på morgonen så skummar den o fullt med små luftbubblor i den. Den påminner mycket om öl både till utseende (bortsett från färgen) och doft.. Tror du den kan va klar redan dag 2? Eller ska jag snällt mata den ikväll o vänta? Är det normalt att den doftar öl? Tusen tack för att du hjälper oss nybörjare! :)
    Jenny


  • Skriven av Stefan, 2011-08-10 23:42:24
  • Hej! Kanonsida!!!! Jag satte min första grund för över en vecka sedan och då var det med vanligt vetemjöl (ej ekologiskt) och den ville inte ta sig. Då började jag lusläsa din sida och såg att det var viktigt med just ekologiskt. När jag väl gjorde en grund på ekologiskt mjöl såg det bra ut fram till dag 3 då den hade skicktat sig och var väldigt rinnig. Så här har alla mina grunder blivit som jag har startat. En del har jag provat ha igång längre än 4 dar, då börjar dom lukta illa till slut. Jag får aldrig den fina bubbliga surdegsgrunden. Temperaturen borde va väldigt bra här hemma 26grader har det varit där dom stått. har du några tipps på hur man kan göra? Jag har även provat starta om några grunder genom att hälla ut allt utom 50g osv. Men det vill sig inte häller. Hoppas du har nått magiskt tips :-) Börjar verkligen bli sugen på nybakt surdegsbröd nu!


  • Betyg:  5
  • Skriven av Stefan, 2011-08-10 23:43:17
  • Hej! Kanonsida!!!! Jag satte min första grund för över en vecka sedan och då var det med vanligt vetemjöl (ej ekologiskt) och den ville inte ta sig. Då började jag lusläsa din sida och såg att det var viktigt med just ekologiskt. När jag väl gjorde en grund på ekologiskt mjöl såg det bra ut fram till dag 3 då den hade skicktat sig och var väldigt rinnig. Så här har alla mina grunder blivit som jag har startat. En del har jag provat ha igång längre än 4 dar, då börjar dom lukta illa till slut. Jag får aldrig den fina bubbliga surdegsgrunden. Temperaturen borde va väldigt bra här hemma 26grader har det varit där dom stått. har du några tipps på hur man kan göra? Jag har även provat starta om några grunder genom att hälla ut allt utom 50g osv. Men det vill sig inte häller. Hoppas du har nått magiskt tips :-) Börjar verkligen bli sugen på nybakt surdegsbröd nu!


  • Skriven av Elin, 2011-08-11 20:23:33
  • Hej!
    Jag älskar surdegsbröd och gillar att baka. Jag tyckte ditt recept på lantbröd verkade så god! det är tredje gången jag bakar surdegsgrunden nu, har misslyckats innan.
    min fråga är när vet man när de är färdig? skall det vara små eller stora bubblor? Skall själva surdegsgrunden jäsa? I så fall hur mycket? Min grund vill i alla fall aldrig jäsa. Jag ger snart upp!
    Svara snälla


  • Skriven av Linn, 2011-08-15 21:20:42
  • Hej till alla som liksom jag fått igång en surdeg men sedan inte fått degen att jäsa. Jag har gjort 6 försök tidigare och alla med samma resultat - en deg som jäser mininalt trots slaviskt följande av recept (kanske det som var felet).
    Mitt problem verkade ligga i att min surdegsgrund nog var för "vek" och för rinnig. Jag har nu använt Saltå Kvarns grundrecept på surdeg (finns på deras hemsida) och fått igång en superbra grund, och en deg som jäste perfekt. I skrivande stund väntar 2 stycken Dinkellevain i ugnen som snart slår i ugnstaket. :)
    //
    Linn


  • Skriven av Ann-Kristin, 2011-08-19 11:14:51
  • Hejsan,
    Jag satte min första surdeg för 4 dagar sedan varje morgon och kväll när jag ska röra om den har den delat på sig, det ser ut som att vattnet och det rivna äpplet ligger uppepå. Vad händer?
    Dag 2 när jag skulle mata degen hade den delat på sig som vanligt men det var bubblor ovanför vattnet, efter att jag hade matat den så har jag inte sett en bubbla. Ska jag börja om?

    Tack för en inspirerande och välgjord sida med massa info.

    / Ann-Kristin


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-08-22 07:27:13
  • Det verkar som att många får problem med för lös surdegsgrund så jag ändrar lite i receptet till 120g vatten (tidigare 150g). Rivet äpple eller honung sänker jag också lite från 50g till 20g.

    Några generella tips,
    Prova att mata lite oftare och lite mer.

    Låt den stå kvar framme i rumstemperatur, den enda som händer när man ställer in den i kylen är att processen avtar.

    Se till så att grunden inte är för lös, mata med 50/50 mjöl och vatten. Och använd ett bra ekologiskt mjök, typ saltå kvarn vete mjöl.

    Finns det bubblor i surdegsgrunden så har den kommit igång men skillnaden mellan en pigg surdegsgrund och en trött varierar stort.

    Lycka till!

    /Daniel


  • Skriven av Eva, 2011-08-24 08:31:39
  • Varför skiktar sig vattnet och mjölet, inga bubblor efter
    2 dagar? Luktar surt!


  • Skriven av Emelie, 2011-08-24 15:51:11
  • Hej, verkligen en intressant sida. Längtar tills jag kan börja baka :) Kan man använda vetemjöl special till grundsurdegen? Eftersom jag ändå behöver det till receptet skulle det kännas enklare att bara köpa ett sorts mjöl.


  • Skriven av sussi, 2011-08-25 10:05:21
  • Hej!
    Vad menas med "rundriv" innan man bakar ut limporna?
    Sussi


  • Skriven av sussi, 2011-08-25 10:05:22
  • Hej!
    Vad menas med "rundriv" innan man bakar ut limporna?
    Sussi


  • Skriven av Carl Reese, 2011-08-25 12:55:13
  • Är det viktigt att vattnet kokar för att där efter svalna till 40 grader? Eller kan man använda vatten som inte kokat, bara värmts till 40 grader?

    (Dum fråga kanske, men man vet ju aldrig.)


  • Skriven av /Bakasurdeg, 2011-08-25 14:19:00
  • @Eva, häll bort allt utom lite i botten och mata på med nytt eko vete mjöl och vatten, 50/50.
    @Carl, vattnet behöver inte koka men använd inte varmt vatten från kran.
    @Sussi, Att rundriva är att forma limporna kan man kanske säga.. Lite svårt att beskriva. Prova söka på youtube.


  • Skriven av , 2011-08-29 10:18:34
  • Spännande sajt!

    Men oj så mycket Cajsa Warg det var här. En massa glada gissningar utan att egentligen känna till den bakomliggande naturvetenskapen.

    Äpple = honung? Vad har de gemensamt? Ju den envärdiga sockerarten fruktos -- ej att förväxla med den tvåvärdiga sackarosen som vi har i vårt vanliga strösocker. Visst kan man tillföra de två-tre gram fruktos som behövs, genom att tillsätta äpple eller honung, men hur vet du vad du får förutom fruktosen?

    Äpplet till exempel har ofta ett lager med jäst på sitt skal. Det vill du *inte* ha i din surdeg. Honungen vete tusan vad den innehåller; vilka eskapader bina har varit ute på.

    Välj hellre en tesked druvsocker.

    Koka vattnet? Javisst, om du inte vet vad det innehåller (och det vet vi ju sällan). Men vrålkoka det då i minst fem minuter. Då försvinner gaser såsom syre (gynnar oönskade organismers tillväxt) och eventuellt klor. Kyl ner snabbt i isbad med lock på, så att inga fientliga nyssemyssar får tillträde.

    Vetet? Jojo, om skillnaden mellan succé och fiasko är så hårsfin att det gör skillnad mellan Saltå Kvarns ekologiska och vanligt "fulvete" från ICA Maxi, då bör man nog se över sitt recept igen.

    Vad vi vill ha är mjölksyrad säd (vete, råg, korn eller havre spelar mindre roll). Vad vi absolut inte vill ha är etanol eller dess förlängning ättikssyra.

    För att ge jungfrusatsen en snabb start, så kan man tillsätta filmjölk. En matsked eller två räcker. Har du ägnat dig åt mjölksyrade grönsaker, så har du en betydligt bättre turbo-agent att tillsätta. Om inte, och ifall du vill vara riktigt avancerad, så kan du låta filmjölken först rinna av i ett kaffefilter över natten i kylen, och använda avrinnet, men det är egentligen inte nödvändigt.


  • Skriven av Björn Felten, 2011-08-29 10:32:47
  • Oj så negativt det blev. :(

    Jag ber tusen gånger om ursäkt, det var inte alls min mening.

    Tusen tack, Daniel, för en fullständigt suverän sajt! Låt för all del inte griniga kommentatorer, som den här, få dig att tröttas i din jakt på det perfekta surdegsbaket!


  • Skriven av Björn Felten, 2011-08-29 17:30:33
  • Ja, alltså, kommentaren 2011-08-29 10:18:34 här ovan var alltså skriven av mig. Vete katten varför mitt namn inte fastnade, men jag står trots allt för vad jag skrivit där.


  • Skriven av Sur deg, 2011-08-29 18:28:00
  • 1) Varför skulle man inte vilja ha jästsvamparna från äpple? Är inte en tanke med surdegsgrunden att den ska vara full av jäst? Till jäsningen liksom?

    2) Sen undrar jag lite över skillnaden mellan en grund med bra fart eller inte. Nu är jag inne på 10:e dagen och har matat varannan dag sedan dag 4 (hoppat tillbaks till dag 2, alltså). Det är en hel del små bubblor i grunden men den har inte ökat i storlek och den är inte geléartad utan snarare bara trögflytande efter matningen och lite lösare efter en dag. När är den klar egentligen?

    3) Hur länge kan man hålla grunden framme i rumstemperatur? Kan den inte bli dålig (dvs ohälsosam) och hur vet man det?


  • Skriven av martina, 2011-08-30 08:57:04
  • måste man koka upp vattnet när man gör surdegsgrunden?


  • Skriven av Georg, 2011-08-31 10:57:12
  • Tack för en mycket bra sida och rolig att kommentartråden hålls "i liv".

    Är nybörjare i surdegsträsket och inne på min tredje dag med grunden av vete och andra en råggrund. Tänkte för säkerhets skull direkt börjar med två olika grunder :-) Sedan andra dagen kvällen ses det små bubblor på vetegrunden och på råg bubblas det ester ett halvt dygn. Bubblorna försvinner när jag rör om men det är väl meningen och de återhämtar sig också så småningom ;-)

    Till min fråga: vetegrunden är väldigt flytande (tog lite mer vatten). Är det ett problem eller ska jag mata den lite "extra" en gång för att få den lite trögare? Annars verkar den ju fin.


  • Skriven av Joakim, 2011-09-14 18:08:07
  • Hej alla surdegsbakare. Jag är ny på detta och satte en rågsurdegsgrund för någon veckan sedan. Receptet tog jag från boken som "pain de martin" har skrivit oc det receptet är snarlikt ditt. Mjölet var coop änglamark eko. Efter ett par dagar bubblade det ganska ok, men den "lyfte" aldrig så efter ett par matningar slängde jag ut den. N ska jag prova ditt recept och undrar om det är så viktigr att den lyfter och reser sig? Ingen här snackar om ngt annat än bubblor....?


  • Skriven av Hanna, 2011-09-16 21:24:50
  • Har misslyckats med både vetesurdegsgrund och rågsurdegsgrund nu.
    Vetesuren kom aldrig igång, den skiktade sig bara och började mögla runt kanterna den fjärde dagen. Gjorde den på ICA Eco's vetemjöl och ekologisk honung från Änglamark.
    Vet inte riktigt vad som hände med rågsuren, efter 30 timmar var den helt knasig och bubblade något så extremt, den fyllde hela burken. Den luktade lite syrligt och var "slemmig" i konsistensen, så jag provade att baka med degen jäste inte :( Provade då att mata på den, och då började den se mer ut som bilderna på surdeg jag har sett, normalt bubblig och lite dallrig. Men så i förrgår började den lukta lite skumt, och igår och idag stank den av ammoniak (tror jag, det luktade iaf väldigt starkt.) Och nu när jag lyfte bort locket helt flög det ut massor av blomflugor! Den fick slinka ner i vasken den med. Den var gjord på ekologiskt rågmjöl från Kungsörnen och samma honung som vetesuren.
    Vad kan jag ha gjort för fel? Ska prova igen, nån gång måste man ju lyckas.


  • Skriven av Inga Hägerbring, 2011-09-20 23:23:52
  • Hej! Har just bakat mitt livs första surdegslimpor. Gott! Satte vetesurdegsgrund med vanligt mjöl och honung enligt recept. Bubblade bra på det uppvärmda golvet i duschrummet. Efter att ha varit borta över helgen hittar jag min surdegsgrund bubblande men med frän doft (typ hemmagjort vin). Satte ändå fördeg. Bubblade friskt, den skarpa doften borta morgonen därpå. Behövde 6 timmars jäsning före utbakning och 3 timmar före ugn. Fick 2 mjuka saftiga limpor! Tekniken är att ha tålamod med jäsningen! Surdegsgrunden har jag satt i kylskåpet. Tänker testa med fruktbröd enligt recept på denna härliga sida!


  • Skriven av Sofia, 2011-09-28 16:38:15
  • Funderar hur mycket 100 g mjöl och 120 g vatten är?


  • Skriven av Tora, 2011-09-29 07:47:00
  • Hej! Jag startade min första surdeg någonsin för fyra dagar sedan, så idag ska den vara klar. Processen har gått bra, ända tills i morse när jag skulle röra om i den. Igår var den seg och bubblig men när jag tittade till den i morse var den väldigt lös och alla stora bubblor hade försvunnit. Jag har använt rivet äpple i surdegen och det hade liksom skiktat sig. Är det bara att slänga surdegen och börja om på ny kula eller?


  • Skriven av Helena, 2011-09-29 10:27:57
  • Hej, jag undrar lite över mjölet. Kan man göra surdegsgrunden på eko. rågmjöl ist för vete?


  • Skriven av Vladimir, 2011-10-04 11:07:24
  • Hej alla surdegsfans
    Jag är en nybörjare precis som många andra och har frågor kring surdegsstarten. Jag har försökt ett par gånger och inte riktigt lyckats, tror dock att jag lät jäsningar pågå för länge. Dessutom har jag också lyckats "odla" fram flugor i min surdeg. Här är frågor på tipsen som skrevs ovan.

    "Prova att mata lite oftare och lite mer." - När man "matar", ska man alltid hälla ut det mesta och fylla på med nytt? Eller räcker det att ösa på med mera mjöl och vatten (som man gör dag 2).

    Kan man säga att målet är att få en trögflytande smet rent generellt?

    "Låt den stå kvar framme i rumstemperatur, den enda som händer när man ställer in den i kylen är att processen avtar. " - Jag har läst lite olika tips om temperaturen, allt från 22 till 30 grader. Kan den bli för varm och vad händer då?

    Måste surstarten resa sig för att vara klar? Eller räcker det med bubblor och trögflytande smet?

    Tack annars för en mycket bra sida. Bra med en massa kunskap och länkar samlade på ett ställe.



  • Skriven av Magnus, 2011-10-20 20:36:45
  • 1) Mata, släng ut det mesta, annars kommer du behöva mer och mer mat, dvs om du har ca 50 g eller mindre kvar kan du mata med 50+50 g men om du inte slänger ur nästa gång kommer ju 50+50 vara mindre del så att säga. Dvs bakar du ej släng och mata med nytt.

    2) Ja lite trögflytande, när den bybblar upp blir det lite daller typ, choklad mousse eller liknande

    3) För varmt då dör den, när jag starta min hade jag den i typ 25 kanske, skåpet ovanför kylen brukar vara ett tips.

    4) Om du får konsistensen rätt bubblor, seg smet alla chokladpudding brukar det vara bra. Har inte tänkt på hur mycket det reser sig men visst det blir mindre plats kvar i burken.


  • Skriven av mathilda, 2011-10-28 23:23:00
  • hej och tack för en rolig sida! jag har bakat min surdeg enligt ett annat recept (inte enligt det här på hemsidan) där man skulle mata surdegsgrunden varje dag de första dagarna och också byta burk varje dag. funkar det? Min deg har nu stått i 3 dagar men den har inte alls kommit igång. ska jag låta den stå lite till eller är det bara att kasta? jag använde mig av honung och icke ekologiskt rågmjöl. jag har testat detta flera gånger tidigare men misslyckats.


  • Skriven av Gustav, 2011-11-03 16:40:36
  • Min surdegsgrund har nu stått i drygt två dygn och luktar hyfsat starkt av vinäger men inga bubblor. Är det på rätt spår fast det luktar ättiksyra eller bör jag göra om?


  • Skriven av Helena, 2011-11-03 21:55:32
  • Hej! Jag har gjort en massa försök med surdegar, vill gärna lyckas snart! Min skiktar sig så att det blir ett nästan klart lager på ytan och inga bubblor. har provat med eko. rågmjöl o honung. Vad kan ha gått fel? Har burken ovanför mikron (i skåpet vid kylen) för lite extra värme.
    hade vart gott med lite nybakt snart.


  • Skriven av Prince Tom, 2011-11-10 00:58:28
  • Hmm.. VARFÖR skall man hälla ut allt förutom 50gram om det dag 4 blivit lite dallrig i konsistensen..? Varför inte bara hälla över på fler burkar och börja om som dag 2 med matning?

    Jag fick 4 burkar ca à 50 gram innan matning, låter väl vettigare än att kasta..?


  • Skriven av Max, 2011-11-21 22:38:42
  • Har nu lyckats ordentligt efter flera misslyckade försök med vetesuren. Verkade ultimat med honung och så varmt som möjligt i skåp (är 25+ i skåpet ovanför kylen). Min sur är efter ett dygn som klar, alltså enormt med bubblor och ser ut som bilden ovan. Matade den ändå med 20/20 och rörde om. Vi får se om den håller samma goda skick några dygn framåt. Skulle jag struntat i det och förklara den som klar? Det har ju bara gått 24 h.


  • Skriven av Peter, 2011-12-12 18:15:19
  • Hej och tack för en bra sida. Jag satte en surdeg igår och nu bubblar det som bara den efter en dag. Ska man dra åt locket när man förvarar surdegen i kylen?


  • Skriven av Bakasurdeg.se, 2011-12-12 20:35:00
  • @mathilda, prova använda ekologiskt mjöl, brukar underlätta.
    @Gustav, Prova att göra grunden lite fastare och mata lite mer och oftare om grunden blir för sur.
    @Helena, Prova att göra grunden lite fastare.
    @Prince Tom, Låter vettigt att använda allt om du planerar storbak.
    @Peter, Dra inte åt locket, det behöver kunna pysa ut lite av de gaser som bildas, räcker om locket ligger löst på.
    Lycka till!
    /Daniel


  • Skriven av Carina, 2012-01-08 21:59:12
  • Hej!
    Nu ger jag snart upp. Tror jag försökt baka säkert 15 bröd som jag fått slänga. Blir tungt, lite kladdigt och kompakt. Tycker att grunden verkar bra, fördegen är nog inte så grötig som jag sett på bilder, Har provat många olika sorters mjöl, men vet inte vad jag nu ska göra.


  • Skriven av /Bakasurdeg.se, 2012-01-08 22:32:12
  • Hej Carina, ge inte upp, fuska lite med jäst. Lägg till ca 5 gram jäst så blir det lite lättare. Baka något recept med mest vetemjöl för att inte krångla till det.
    Lycka till!
    /Daniel


  • Skriven av Danniel Å, 2012-01-09 19:46:47
  • Hej! När min surdegsgrund har puttrat igång på allvar, ska den in i kylen då? Eller vad händer om jag fortsätter att ha den i rumstemperatur och matar den? Eller förvarar man ALLTID en surdegsrund som startat upp i kylskåp? Jag upplever att min surdegsgrund puttrar på bra redan dag 2 , ska den in i kylen redan då? För jag upplever att om jag fortsätter att låta den stå framme så dör den av?


  • Skriven av Tina, 2012-01-10 19:44:41
  • Fantastiskt roligt! Jag är helt såld på detta! Går bara och planerar när jag kan baka nästa gång :-). Har testat först vardagsbröd och nu levainbräck. Bräcken gick verkligen hem hos barnen "Som från bageri!". Tack för en bra sida!


  • Skriven av Tina, 2012-01-10 19:47:34
  • Glömde säga: Det finns några bra klipp på youtube också som ger lite mer känsla för hur surdegen och degen ska vara i konsistensen och hur de ska bete sig. Dessa, tillsammans med din sida är en jättebra kombination!


  • Skriven av /Bakasurdeg.se, 2012-01-10 19:59:44
  • Kul att det går bra Tina! Tar gärna emot tips på bra youtube länkar, så kan jag lägga upp dom här.
    /Daniel


  • Skriven av Tina, 2012-01-10 20:16:20
  • Daniel, jag sökte på surdeg och surdegsbröd på youtube. Tittade bl.a. på Martin Johanssons surdegsskola, Pågens bakskola och Mata surdegar och När är surdegarna klara (av solblomma5).


  • Skriven av Jens, 2012-01-11 17:57:38
  • Hej. Jag satte min första grund på eko vetemjöl. Dag 2 så tom jäste det över burken. Kanon den lever tänkte jag. Sedan dag 3 & 4 så vad den helt död. Inga bubblor, tunn o blaskig. Vad hände?


  • Skriven av carina, 2012-01-12 09:10:25
  • Hej! Satte ny grund. En på vete och en på råg. Dag 2,kväll va dem bubbliga och fina såg ut som på bilderna här. Nu dag 3 har nästan alla bubblor försvunnit. Vad göra? Va dem klara redan dag 2, isf vad ska jag nu göra. Hade tänkt baka i morgon./Carina


  • Skriven av /Bakasurdeg.se, 2012-01-12 09:19:18
  • Hej Carina, Det är så det fungerar. En nymatad surdegsgruns bubblar upp efter några timmar och sjunker därefter ihop och vilar tills nästa matning. Det är lagom att mata grunden en gång per vecka om den förvaras i kylen. Om den förvaras i rumstemperatur behöver den matas varje dag.
    Din surdegsgrund är redo att baka på.
    Lycka till!
    /Daniel


  • Skriven av Maria, 2012-02-02 09:32:07
  • Hej! Vad hände med min surdeg? Dag 2 var den bubblig, lång och seg. Dag 3 var den mindre bubblig, kort och väldigt rinnig och skicktat sig mer än tidigare. Ska jag kasta den o börja om?


  • Skriven av Gunilla, 2012-03-01 12:40:13
  • Hjälp! Min surdegsgrund blir luden hela tiden, vad gör jag för fel? Har testat två gånger och tredje dagen ser jag att det på kanterna blivit luddigt, varpå jag naturligtvis slängt ut satsen.


  • Skriven av Martin Pernryd, 2012-03-06 07:21:52
  • Hej Jag har nu satt min andra grund och den ser finfin ut efter matningen. Min första satte jag på äpple och efter tre dagar började den separera och lukta magsyra. Gjorde jag rätt i att kasta den? Denna gången blev det ett försök med honung ;)


  • Skriven av Maria, 2012-03-07 23:00:54
  • Hej. Min surdegsgrund har varje gång separerat sig och bildat ett lager ljusröd vätska överst
    då jag tar fram o bakar/matar den. Ska det vara så, eller gör jag något tokigt?


  • Skriven av Mia, 2012-03-12 18:58:14
  • Hej, jag har försökt nu med att starta min surdeg. Allt går bra tills dag 3 då det samlas vätska på ytan och alla bubblor har försvunnit, lukten är sur... Går det fortfarande att rädda surdegen eller måste jag börja om? Jag använder ekologisk mjöl och förvarar burken på golvet där det finns golvvärme.


  • Skriven av Love loves surdeg, 2012-04-07 23:36:54
  • Skall man använda surdegen när den är bubblig, dallrig och "lever" eller kan man använda den tilll bak även om den varit bubblig men sedan sjunkit ihop och blivit slät och rinnig 3:e eller fjärde dagen? Eller måste jag då mata degen igen och vänta på att den blir bubblig och ev. Dallrig för att kunna använda den i bakningen?


  • Skriven av Hannah, 2012-05-10 10:20:44
  • Hej!

    Tack för bra sida, den enda som verkar helt fullständig för mig som amatör!

    Dag 4, morgon, grund. Den har skurit sig och är lös. Smet på botten och vätska överst. Inte alls så bubblig och fin som den var igår. Luktar mer ättika än jäst. Slänga?


  • Skriven av Helene, 2012-06-17 18:07:28
  • Hej.
    Har bakat tranbärsbrödet och det blev jättegott men väldigt platt.Degen var väldigt lös tyckte jag redan när jag körde den. Kan det bero på konsistensen på grundsurdegen? Vilken konsistens skall det vara på degen när du "kört färdigt" den? skall den vara så att du kan knåda den? Kan man bara lägga till lite extra mjöl om man tycker den är för lös?


  • Skriven av Elisabeth Andersson, 2012-07-20 08:37:10
  • Hej!!! Min deg står och väntar på ugnen i köket och allt jag vill veta är: när ska jag ta av till nästa bak? Kan jag ta av denna i nuläget eller skulle jag tagit av grunden???


  • Betyg:  5
  • Skriven av John, 2012-07-23 14:11:39
  • Hej,

    Tack för en toppensida !

    Har gjort exakt efter vad du beskrivit och frågan är om jag har misslyckats. Efter att ha tillsatt mjöl/vatten dag 2 på kvällen så ett par timmar senare var det toppenkonsistens och bubblade fint. Morgon dag 3 hade den skiktat sig och sjunkigt ihop. Frågan är då ; ska burken vara med öppet lock eller stängt fram till dag 4 och kan det vara så att det vatten som ska vara ljummet är för kallt så man dödar den?


  • Skriven av Carl-Johan, 2012-07-24 21:34:16
  • Hej!
    Min grund har liksom några andras här i kommentarsfältet skiktat sig och sjunkit ihop. De första två dagarna bubblade den ordentligt, men efter att jag matade den dag två så verkar den helt livlös. Ska man i den här situationen spara lite och mata med nytt mjöl+vatten, baka med den eller slänga den och börja på ny kula?
    Tack annars för allt innehåll på sajten!
    MVH
    Carl-Johan


  • Skriven av Siri, 2012-07-26 07:16:20
  • Hej!
    Inte heller jag har någon våg att tillgå och skulle gärna testa göra enkel surdeg. Går det att skriva ner alla ingredienserna, men i dl?

    // Siri


  • Skriven av Webguide, 2012-07-26 16:04:07
  • Borde det inte gå bra att bara fylla på den misslyckade suren med mer "lämpligt" mjöl, det borde väl ge "rätt effekt". Då får man ju mer surgrund till slut, eller funkar det inte?
    Jag brukar inte ha problem att få igång min surgrund, men nu strular det lite och har inte kört på ekologiskt den här gången för jag hade för ovanlighetens skulle inte köpt ekologiskt (fråga mig inte varför). Hur som helst, det som har hänt är att den har blivit vattning, ungefär som om mjölet har lösts upp. Nu är det mer vällinglikt än gröttrögt. :)


  • Skriven av Sophie, 2012-08-01 21:04:06
  • Jag slängde bara ihop en lös deg med kanske 2 dl ekologiskt vetemjöl och vatten och lite socker, hade ingen frukt. Lät den stå på bänken och tillsatte allt idag, dag två till en rågdeg, skulle man bara ta en liten klick i degen, har jag tagit alldeles för mycket?? Jag tycker också det är svårt det där med lukten, luktade friskt första dagen men idag luktade det lite mer åt jästhållet. Det bubblade friskt i sörjan i alla fall men hoppas inte brödet är "dåligt" så att det inte går att äta.. Tog i en liten ynka bit jäst i degen, kanske 2g.


  • Betyg:  5
  • Skriven av Micke, 2012-08-17 07:59:17
  • Hej Bakasurdeg.se!

    Vet inte riktigt vad jag gör fel eller ens om jag gör fel. Använder mig av ditt/ert grundrecept (anväder mig av honung från egna samhällen) allt ser jätte bra ute till fjärdedagen då är konsistensen som filmjölk!!!


  • Skriven av Alex, 2012-08-18 22:11:26
  • Hej, jag har precis blandat ihop allt enligt instruktioner. Jag har använt mjölsorten som heter MANITOBA CREAM från FINAX. Jag misslyckades helt första gången med ICA:s vetemjöl Special. MANITOBA ska tydligen vara grymt. Hoppas att jag lyckas denna gången.

    Bra sida förresten. Ska bli spännande och se om det bubblar rejält denna gången!


  • Skriven av Sofie, 2012-09-19 09:16:58
  • Hej, jag har använt äpple och nu (dag 2) är det ett lager vätska ovanpå degen. Är det normalt? Ska jag hälla bort det?


  • Skriven av Hanna, 2012-10-13 10:15:34
  • Hej, jag har en liten fråga? kan man baka surdeg med grahamsmjöl som grund? eller måste det vara vete/rågmjöl?


  • Skriven av Sandra, 2012-10-18 17:10:35
  • Hej! Ännu en nybörjare med 4:e dagens surdeg som stinker. Vågar man verkligen baka på det? Det är en lös vattning historia som står på toagolvet i ett hörn (värmegolv!) men barnen vägrar nu gå på toa för att det luktar så illa...
    Matade på med mjöl och vatten igår men idag är det bara löst vattnigt ändå. Grunden var 100gr vatten, 100gr mjöl Manitoba och ett rivet äpple. Det började bra, men nu vet jag inte.... Tacksam för hjälp!


  • Skriven av Björn Felten, 2012-10-18 18:14:03
  • @Sandra:

    Nej, den där smörjan skall du spola ner på toaletten, den kan vara direkt skadlig. Det tyder på att de dåliga mikroorganismerna har tagit över.

    En riktig surdegsgrund skall vara förhållandevis fast, och lukta svagt syrligt och friskt.


  • Skriven av Sandra, 2012-10-18 19:38:16
  • Tack @Björn - då får jag börja om från början... ska lusläsa denna sida och se om jag kan göra annat nästa gång så att det blir rätt...


  • Skriven av Tobbe, 2012-10-20 11:43:19
  • Jag hade en surdegsgrund som var jättefin och var färdigjäst, så jag satte in den i kylen med lock på. Sen efter en eller två dagar så var den förstörd(Rinnande och hade en stark frän lukt). Hur kan det bli så?


  • Skriven av Erik Keding, 2012-10-20 15:40:55
  • Så surdegen ska egentligen in i kylen direkt när den börjat bubbla? Min blev bubblig efter matning dag 2, dag tre var den plötsligt rinning. Vad kan ha hänt?


  • Skriven av /Bakasurdeg.se, 2012-10-24 10:03:52

  • Vill man veta mer om hur surdeg fungerar under ytan kan jag rekommendera denna sidan: http://www.bakkemi.se/surdeg.htm


  • Skriven av Jonas, 2012-10-31 12:37:22
  • Ser en del kommentarer om att surdegen slutar bubbla efter ca 2-4dagar.

    Efter att läst en del på nätet hittade jag en lång utläggning som förklarar fenomenet. www.thefreshloaf.com/node/10856

    kortfattat:
    Innan lactobacillus gjort degen tillräckligt sur finns det utrymme för andra bakterier än att växa och få "surdegen" att bubbla. Efter ett par dagar när degen blir surare så dör dessa och degen slutar bubbla till dess att surdegsjästen förökat sig tillräckligt. De andra bakterierna hämmar också tillväxten av surdegsjästen som egentligen trivs bättre i en surare miljö.


    Lösning 1:
    Se till att surdegen från böjan är sur. Det kan åstadkommas genom att byta ut vattnet mot en sur fruktjuice (ananas, apelsin eller äpple) de fösta 3 dagarna. Då hindras de andra bakterierna och surdegsjästen kan börja växa från dag 1.

    Ett mer detaljerat recept kan hittas här
    www.thefreshloaf.com/node/233

    Lösning 2:
    Om er surdeg "dör" efter ett par dagar, forsätt att mata surdegen 1-2ggr per dag. Surdegsjästen och Lactobacillus kommer med tiden konkurrera ut andra bakterier bilda en frisk och aktiv surdeg. Men det kan ta upp till 14 dagar innan den är helt på topp.


  • Skriven av Nihal, 2012-11-17 12:24:56
  • Hej,

    Jag har kommmit på ett sätt förkorta tiden (för att en gång hade jag inte den tiden som krävdes för surdegsgrunden och kunde inte låta bli experimentera på det sättet.) för surdegsgrunden men... undrar om det blir "rätt". Under vinter halvåret ställer jag glasskålen på elemneten och reglerar värmen. Det ska inte vara för varmt. Lägger en plast lock som inte täcker helt o hållet. Runt omkring tar jag en fleece filt. Då blir den klar antingen till på morgonen ller till på kvällen. När värmen är otillräckligt då använder jag nedanbeskrivna konstruktionen: Jag balancerar mitt strykjärn upp och ner och sätter värmen på det första (lägsta) pricket. Jag använder ett glasskål med platbotten. Dessutom tar jag en fleece filt runt omkring/täcker hela "konstruktionen". Om jag gör förbereder allt det här så är surdegen klar på morgonen Den ser iallafall ut precis som mina andra som blev färdiga i 3-4 dagar t o m bättre när det gäller hur mycket den har jäst, hur mycket bublig e t c. men luktar inte surt riktigt.

    Eftersom jag har fått varierande resultat med den här "snabba" surdegsgrunden är jag lite osäker. Problemet är att jag är en experimental person, på gott o ont, som inte kan hålla sig till samma recept. Eftersom jag inte är insatt i surdegens kemi undrar jag om den här surdegen duger egentligen. Om en surdegsgrund måste måste ta 3-4 dagar på sig? Kan den verkligen bli klar så snabbt?


  • Skriven av Marianne, 2012-11-22 22:29:18
  • Hjälp, vad gör jag för fel???? Nu har jag bakat två olika bröd (levain bräck och dinkelbröd) på två olika vetesurdegsgrunder. Båda gångerna använde jag surdegsgrunden på 4e dagen då det fanns bubblor i burken, men båda gångerna har bröden blivit alldeles för kompakta. Båda gångerna har degarna fött jäsa den längre tiden som angivits i recepten. Vad har jag gjort för fel? Har i övrigt följt recepten exakt med "rätt" mjöl och allt. Kan det vara så att min surdegsgrund ändå inte varit riktigt färdig. Känner mig så förtvivlad, vill så gärna lyckas i mitt nyfunna intresse.
    Tack annars för en trevlig och inspirerande sida


  • Skriven av Anders Pikas, 2012-11-24 19:36:46
  • Jag förstår precis hur du menar. Första gången hade min fördeg inte tillräcklig jäskraft. Efter några timmar i rumstemperatur hade den färdiga degen inte jäst så mycket. Två saker kan kanske muntra upp dig:

    1: om degen inte jäst tillräckligt så lägg tillbaka den i matberedaren och pudra över upp till en halv påse torrjäst, knåda ett tag, låt jäsa en gång till. Sen gick det att grädda ett användbart bröd. Bättre än att få ett kompakt bröd.

    2: Surdegen blir bättre och bättre för varje vecka. Om du bakar en gång i veckan och sparar lite av suredegen och matar den så kommer du att märka att den blir mer bubblig för varje gång. Det verkar ha viss betydelse vilken sorts mjöl man matar med. Jag tyckte det blev mer fart med grahamsmjöl, men jag har inte tillräckligt många försök för att dra några säkra slutsatser.


  • Skriven av Marianne, 2012-11-25 15:43:48
  • Tack för tipsen, nu blev jag lite hoppfull igen och ska göra som du skrev????


  • Skriven av Micke, 2013-01-04 12:52:07
  • Så, inne på dag 3 med min surdegsgrund. Doften har under natten ändrats till något annat än bara mjöl+vatten, aldrig varit i kontakt med surdeg tidigare men det luktar inte illa så hoppas på att vara på rätt väg. Det finns lite små bubblor i båda (gjorde en på vetemjöl special och en på grahamsmjöl, får se vilken som verkar bli bäst och överleva). Spännande är det onekligen så hoppas det går bra :)


  • Skriven av Sandra, 2013-01-11 22:31:00
  • Antar att surdegen inte ska vara flytande dag 4? Ser några små små bubblor som försvinner om jag skakar. Luktar ok. Kan "soppan" räddas genom att blanda i mer mjöl och mindre mängd vatten? Är fil likvärdigt med yoghurt om man ska tillsätta något surt? Tacksam för tips! Är fullständig nybörjare på det här och vägrar ge mig;-) Bakade ett bröd med "fusksurdeg" = färdigköpt och det var himmelskt gott. Måste gå att åstadkomma utan färdigköpt deg...


  • Skriven av emelie, 2013-01-28 23:35:43
  • kan man använda något annat än äppleskal? potatisskalex?


  • Skriven av Magnus, 2013-03-09 14:39:44
  • Efter några vändor nu så har jag fått fart på min surdeg och vill därför dela med mig av mina erfarenheter.

    Många säger att de inte vet om de lyckats eller inte lyckats med sin surdegsgrund och det tycks råda lite förvirring om hur man lättast avgör om en surdegsgrund är bra, mitt tips är att smaka på den. Är smaken angenämt frisk och påminner om syrligt äpple med en eftersmak av mjöl så vågar jag nog påstå att surdegsgrunden är bra. Verkar som många snöar in sig på att degen skall vara "bubblig och lite dallrig", min surdegsgrund har ALDRIG varit varken bubblig eller dallrig när jag bakat på den och ändå har jag fått bra resultat (både bra jäsning och smak) var gång.

    Sen har jag jag även märkt att många får en surdegsgrund som skiktar sig, detta är, iallafall enligt mina erfarenheter, tecken på att den behöver matas. Jag brukar tillsätta allt mellan 0.5 - 1 dl vetemjöl och sen köra lite på känsla med ljummet vatten för att få till en bra konsistens, jag brukar sikta på en konsistens som påminner om något lite mer trögflytande än vanlig filmjölk.

    Om man bara följer receptet ovan och ändå misslyckas med surdegsgrunden så kommer jag ge ett ytterligare tips. Skölj bunkar, skålar, mått, osv osv ORDENTLIGT. Vanligt maskindiskmedel eller handdiskmedel dödar nämligen en surdegsgrund väldigt lätt, finns det små rester kvar så blir det hutlöst svårt att få ordning på sin surdegsgrund så dessa medel innehåller bakteriedödande ämnen och således dödar de bakterier man vill ha i en surdegsgrund.

    En sista observation är att det verkar lättare med rivet äpple än med honung, fick bara känslan av att det blev för mycket för surdegsgrunden med honung och att man snabbare och oftare måste mata en grund med honung än en med äpple.

    Mvh
    Magnus


  • Skriven av Magnus, 2013-03-09 14:40:54
  • Svar till "emelie, 2013-01-28 23:35:43".
    Använd vanlig skalat rivet äpple till den surdegsgrund, det är av erfarenhet lättast.

    Mvh
    Magnus


  • Betyg:  5
  • Skriven av Gunnel, 2013-03-13 11:06:21
  • Tack för väldigt bra "tråd" med såväl frågor, svar som erfarenheter... Är helt såld på surdegar och har nu bakat mina första surdegar och är väldigt nöjd. Som jag förstår finns det inget helt SANT eller FALST utan det verkar mer vara vissa grundprinciper som är avgörande... temperatur, vätske- och mjölmängd i förhållande till varandra och ett varsamt omhändertagande... Jag kommer i fortsättningen kolla denna tråd som dessutom gav mig ett rejält gapflabb när någon beskrev hur " surdegs"köket luktade fotsvett och bröden smakade ost... Det var VÄLDIGT roligt att läsa och jag fick ta fram en handduk och torka mina tårar... ( på jobbet dessutom)...
    Nu hemma väntar en nysatt vetesurdeg och jag ser fram emot att vårda mina mikroorganismer varsamt.... Tack så länge...


  • Skriven av Gunnel, 2013-03-18 10:27:59
  • ... äntligen har min vetesurdeg kommit igång fint och bubblorna påminner mig om liv och kraft!... Ser fram emot kommande LEVAIN- bräck... eller något annat smarrigt bröd med min livliga vetesurdegsgrund!=)


  • Skriven av Mirjam, 2013-03-18 11:40:40
  • Använde följande när jag gjorde min grund: http://heoyeahyum.com/wp-content/uploads/2012/10/sourdoughinfographic1.jpg />Den lever fint (bubblig!) men tycker degen jäser dåligt. Ska man vänta läääänge eller tillsätta jäst?


  • Skriven av Måje, 2013-03-28 08:40:54
  • Blev lite osäker på om man kan använda råggrund till alla sorters bröd?
    Tror inte att jag lyckas med min vetegrund som jag gjort enligt beskrivning och haft i 26 grader. Inne på dag tre men den har blivit lös. Testar redan nu att hälla ut hälften och fylla på med 50 + 50 enligt förslag i grundreceptet.
    Måje


  • Skriven av Josefin , 2013-04-21 12:40:50
  • Det står olika mått i receptet och i kommentarerna som du har svarat på. Ett exempel är hur mycket som ska hällas ut och vad som ska i om det inte blev bra dag fyra. I receptet står det häll bort allt förutom 30 gram och tillsätt 20 gram mjöl och 20 gram vatten. Bland kommentarerna står det spar 50 gram, tillsätt 50 gram mjöl och 50 gram vatten. Så stämmer receptet?


  • Skriven av Benny, 2013-05-14 20:48:23
  • Hej
    Är det någon skillnad mellan vete och rågsurdegsgrund vad gäller eko eller inte eko mjöl. Jag har en rågsurdegsgrund som jag haft i kylen sedan 2008 17maj och har inte använt eko mjöl en enda gång. Matar ca 1 gång / vecka men den klarar lätt 2-3 veckor mellan mätningarna och kommer igång bra varje gång.


  • Skriven av Benny, 2013-05-14 20:48:25
  • Hej
    Är det någon skillnad mellan vete och rågsurdegsgrund vad gäller eko eller inte eko mjöl. Jag har en rågsurdegsgrund som jag haft i kylen sedan 2008 17maj och har inte använt eko mjöl en enda gång. Matar ca 1 gång / vecka men den klarar lätt 2-3 veckor mellan mätningarna och kommer igång bra varje gång.


  • Skriven av Benny, 2013-05-14 20:48:26
  • Hej
    Är det någon skillnad mellan vete och rågsurdegsgrund vad gäller eko eller inte eko mjöl. Jag har en rågsurdegsgrund som jag haft i kylen sedan 2008 17maj och har inte använt eko mjöl en enda gång. Matar ca 1 gång / vecka men den klarar lätt 2-3 veckor mellan mätningarna och kommer igång bra varje gång.


  • Skriven av Benny, 2013-05-14 20:50:16
  • Blev tydligen lite fel med antal inlägg


  • Skriven av Madde, 2013-06-26 10:53:07
  • Hej! Satte en grund för två dagar sedan. Är nu på dag tre. Tycker grunden har tagit sig, den har rest sig i burken och bubblar lite gran. Doften är sur med kanske lite frän doft. Men det verkar ju som den är igång? Ska jag verkligen vänta till dag 4 innan jag gör min fördeg eller blir det bättre om jag börjar redan idag (dag 3). Tänker att den antagligen avstannat imorgon eftersom den inte får någon mat idag. Frågan är egentligen: ska man börja baka så fort grunden börjat bubbla eller är det bättre att vänta?
    Tack för en fantastisk sida. Jag befinner mig i England och spenderar dagarna med att vara ledig och ha grått väder i stort sätt hela tiden. Den här surdegssidan piggar upp tillvaron.


  • Skriven av Mikael, 2013-08-23 12:21:32
  • Hej, tycker det är en trevlig sida du/ni har skapat.

    Jag har gjort min första surdegsgrund och undrar mest om jag är på rätt väg.

    har gjort grunden på råg och en klick honung i.
    efter 12 timmar så hade det inte hänt mycket (nån bubbla som kommit till).

    efter ett dygn så hade han växt sig till strax över dubbla storleken och matade honom och bara efter ca 3 timmar så är han nu på över 3 dubbla storleken.

    låter det som jag är på rätt väg?


  • Skriven av Daniel, 2013-10-16 09:46:54
  • Hallo surdegsbagare!

    Jag har nu gjort tre försök med att få min surdegsgrund att sätta igång, men det vill inte funka... Har båda gångerna efter att jag satte igång hällt ut en del och matat med nytt mjöl och vatten, inget händer! Finns det nåt vanligt nybörjarfel man gör, eller vad tror ni?


  • Skriven av Helena, 2013-11-03 09:40:21
  • Hej! Och verkligen tack för en superbra sida!

    Jag har gjort ett försök att sätta en surdegsgrund. Tyvärr så fanns det bara ekologiskt siktat råg- och vetemjöl. Kan detta vara en orsak till att nästan ingenting har hänt med min grund på 2 dygn? Det var inga bubblor efter dygn 1 så jag avstod att mata den och nu efter dygn 2 är det fortfarande inga bubblor... Ska jag få tag på rätt mjöl eller hur ska jag göra?


  • Skriven av Erik, 2013-11-14 13:08:44
  • Det gick att få en delikat sur bubblande deg av rågsiktmjöl som var två år efter bäst före. Då lär det väll knappast vara farligt att äta brödet?


  • Skriven av Maria Haglund, 2013-12-19 08:39:19
  • Två surdegsgrunder har nu misslyckats trots försök att jag börjat om på dag två enligt anvisningarna här. Det ser bra ut dag 2, bubblar och reser sig. Därefter blir satsen mer och mer rinnande och och dag fyra är det som utspädd filmjölk. Skulle jag betraktat den som färdig redan dag 2? Kan jag göra något annat för att lyckas?


  • Skriven av Philip, 2013-12-21 14:59:36
  • Varför använder du tillsatser mer än mjöl vatten och eventuellt lite salt?

    Frukter och liknande skapar andra jästkulturer (som jag förstått det) håller inte lika bra eller länge, man ska dra nytta av den jästkulturen som finns i mjölet och ingen annat.

    Jag har kört med ett gammalt recept, Vatten, vetemjöl, lite rågmjöl, en halv tesked salt.

    Till min surdegsstart, den funkar klockrent, hållt flera månader nu och jag har startat flera stycken som har getts bort till bekanta med bra resultat. Mjölet är inte ekologiskt, har provat ca 4 olika mjölsorter och lyckats starta surdeg på allihop. Jag köper bara det billigaste mjölet jag kommer över och det funkar skitbra rent ut sagt.


  • Skriven av fredrik, 2014-01-30 21:19:42
  • jag fick höra av en bagare som använder vattenlås när han jäser sin grund, mycket för att det inre ska komma in massa andra bakterier. har aldrig provat det själv men då blir det riktigt surdeg enligt honom.
    som när man jäser ex vin.
    någon som vet något om det?


  • Skriven av Alexander, 2014-02-19 10:46:37
  • Maria: Du ska nog se den som klar när den bubblat upp. Dagarna skiljer sig beroende på temperatur, luft, mjöl osv (tror jag). Tex när jag startade min första i somras tog det nog bara ett dygn över kylen när den bubblat upp. Då lät jag också den stå kvar och följde anvisningarna, bubblade över och blev sur filmjölk.

    Fredrik: Intressant med vattenlås. Men som jag förstått är det blanda annat jästsvampar i luften som hjälper till att få igång den. Jag har börjat ställa min ovanpå kylen med locket lätt på så den blir en lite springa, har fått för mig att det hjälper till. Kanske är helt fel?

    Inte helt lätt detta. Har hållit på sen i somras och har väl fått till ett riktigt gott och bra bröd och sen ett antal som är helt ok (inte fått den riktiga goda saftiga surdegssmaken)

    Mitt bästa recept är detta: https://www.youtube.com/watch?v=QlrE3w8zOrQ
    Det är väldigt lätt, man slipper vika och man låter degen jäsa i sin slutgiltiga form. Tippar i den i en gjutjärnsgryta och den fluffar alltid upp. Dock saknar jag den RIKTIGT goda smaken som sagt.


  • Skriven av Elin, 2014-03-05 10:01:30
  • Min är nu på 4 dagen bara lös och och var det hela tiden tycker jag å delar på sig. Den är lixom rinnig.
    Är det bara å börja om?


  • Skriven av Milan, 2014-03-20 20:25:13
  • Samma för mig Maria. Har misslyckats 2ggr. Dag två klibbig och geleaktig sen blir det filmjölk. Man får väl betrakta den som färdig dag två antar jag som Alexander säger.


  • Skriven av Höken, 2014-04-24 14:19:16
  • Ett sätt att komma igång är att starta med surdeg som man kan köpa på ICA. Jag gjorde det efter att först ha misslyckats ett antal gånger med att få igång surdegskulturen. Detta behöver man förstås bara göra första gången, sedan är det bara att mata på! Surdegspurister tycker kanske att detta är fusk, men om man har svårt att komma igång är detta ett bra alternativ.


  • Skriven av , 2014-07-01 14:25:56
  • Hej,

    Är på dag 3 och tänkte baka imorgon.
    Idag innan jag matade för sista gången så hade det skiktat sig och var väldigt lös. Ska jag tillsätta mer mjöl så det blir en tjockare deg ?


  • Skriven av Karin, 2014-07-02 01:00:25
  • Hej
    Vill börja med att säga att detta är en helt fantastiskt sida!
    Jag är inne på mitt andra försök med surdegsgrunden och verkar ha ett återkommande problem. Dag 2 på kvällen är surdegen fin, bubblig och lite fluffig i konsistensen, jag ger den då 20 g vatten och 20 g ekomjöl men märker att den blir väldigt rinnig och ger den då lite mer mjöl än vatten. Morgonen efter är den ännu mer rinnig (det är fortfarande lite bubblor på toppen men strax under bubblorna har den skiktat sig och under verkar det tyst), den luktar inte heller längre särskilt syrligt, och på kvällen dag 3 är den ännu tystare.
    Jag använder glasburk, lägger bara på locket, är aktsam med diskmedel och väldigt noggrann men verkar ändå inte få det att funka.
    Vad gör jag fel?


  • Skriven av Johan K, 2014-07-27 21:35:05
  • Hej! Tänkte bara säga att jag provat frysa surdegsgrunden några gånger men det brukar inte gå så bra att få liv i den - enklare att starta en ny tycker jag. Eller har du kanske något tips?


  • Skriven av Vincent Caroni, 2014-07-31 16:58:41
  • Tjenare!
    Super sida! Verkligen
    Jag har bara en fråga, tänkte precis sätta min grund men då jag har lite tid undrar jag om man måste koka vattnet eller om man bara kan ta 40 grader varmt från kranen
    Med Vänlig hälsning Vincent


  • Skriven av Malin, 2014-08-03 07:32:31
  • Hej Vincent!
    Jag tar kallt vatten från kranen, kastrullen på plattan och tar vattnet när det är fesljummet! Funkar varje gång för mig, visserligen med rågmjölsgrund, men det borde inte vara någon skillnad!


  • Skriven av Tina, 2014-08-03 19:26:01
  • Hej! Så bra frågor och svar! Men förstår ändå inte riktigt det här med gelékänslan. Jag har satt grunder - en med specialvetemjöl och en med ekologiskt vetemjöl - som jag nuu i iofs blandat ihop.... I vilket fall så bubblade båda lite efter någon dag - sen blev framför allt den ekologiska väldigt rinnig. Idag, dag 4 tillsatte jag extra mjöl till båda grunderna och nu bubblar båda med små bubblor - men när jag rör om så är de i konsistensen typ.. - degiga. Vad har jag för läge då?
    //Tina ;-)


  • Skriven av Alfred, 2014-08-27 09:11:01
  • Hej och tack för bra sida!
    Jag har provat med surdegsgrund 3 gånger. Första gången körde jag mest på utan att vara särskilt påläst så det gick ju åt pipan, men med de två andra var jag var minutiös. Nu senast följde jag ert recept här och har varit väldigt noga med detaljer såsom temperatur etc. Dock har samma sak hänt båda gångerna och det är att den ungefär vid tredje dagen tappar sin bubblighet och "bra" och börjar skikta sig samt lukta mer åt lim-hållet. Varför händer detta just då när det gått så bra innan och jag inte ändrat på nåt?
    Det enda jag inte gjort enligt ert recept är att jag haft en ite högre burk än er rekommendation, skulle det kunna vara det?


  • Skriven av Sara asplund, 2014-09-01 14:20:12
  • Hej!
    tack för en bra sida,
    jag har en fråga bara.
    vilken är dag ett? om jag sätter en deg på måndag kväll , är det dag 1 eller är det tisdag kväll som är dag 1 i receptet?


  • Skriven av Kattis, 2014-09-03 12:27:14
  • Hej,
    Har en fråga om behållare för grunddegen - måste det vara en glasburk, eller går plastburk lika bra? & måste det vara 5dl burk eller går 3dl lika bra?
    Tack!


  • Skriven av Electra, 2014-10-25 13:12:56
  • Hej

    Jag försöker göra min första surdegsgrund . Det står i receptet att man ska röra om morgon och kväll . Hur gör jag detta, skakar burken eller rör jag med gaffel eller annat ?


  • Skriven av Gustav, 2014-11-24 15:51:40
  • Hej
    Vad gör jag för fel om surdegen delar på sig. Det har hänt vid två tillfällen nu. Det lägger sig ett väldigt tjockt lager i botten och sen ungefär 3cm starkt luktande vätska ovanpå


  • Betyg:  5
  • Skriven av ladulås, 2015-01-11 10:07:10
  • Min frus bak luktar förfärligt. Vad gör hon för fel? Mer äpple kanske?


  • Skriven av Sangela, 2015-01-20 21:52:24
  • Jag satte igår min första surdeg och är nu nyfiken på hur det ska gå. Det har bubblat och sett fint ut luktar syrligt och fräsht. Min våg är analog så att säga så att ta 20 g av vete och 20g vatten blir lite med ett ögonmått, men bara degen blir trögflytande ska det nog gå bra. Jag tycker detta är super spännande. Tack för en bra site


  • Skriven av My, 2015-06-26 23:26:14
  • Hej! Jag satt min första surdegsgrund för några dagar sedan men det verkar inte hända något. Men det jag gjorde var att direkt sätta den i kylen och röra 2ggr om dagen. Är det för att den står i kylen det ej händer något?


  • Skriven av Elena, 2015-09-21 20:56:08
  • Hej, nu efter 6 gången jag sätter surdegsgrund är jag nära på att ge upp... Vad gör jag för fel? Surdegsgrunden skär sig ibland redan efter första dygnet. Är det verkligen rätt 100 g mjöl o 120 g vatten o inte tvärtom? Det står ju att den ska vara trögflytande ju...


  • Skriven av Magdalena, 2015-11-26 16:27:24
  • Min surdegsgrund börjar så fint att bubbla och dofta men tredje dan är den vattnig och stilla:-( Har provat vanligt vete, saltå special, fick sen tipset om ett lokalt lite grövre mjöl för att det innehåller mer "mat", använde tevekvarns grahamsmjöl, men samma resultat!! Vad gör jag för fel?


  • Skriven av Sandra, 2016-03-02 10:35:42
  • Hej!
    Jag har satt min första vetesurgrund i går kväll! Konsistensen är gansk tjock än sålänge! Grunden är i en glasburk som står på köksbänken! Jag rör om morgon och kväll. Har hittills rört om en ggn alltså! Använde mig av 250g vetemjöl, 2dl ljummet vatten och 100g rivet äpple ! Vad kan jag vänta mig närmaste dygnet?


  • Skriven av Anders, 2016-03-12 13:40:15
  • Hej,
    Mitt första och andra försök skar sig även, följde detta recept. Konstaterade dock att temperaturen på köksbänken var 21-22 grader. Jag provade flytta den till ett varmare plats utan något bättre resultat.
    Hade en handduk lindat osv..
    Men samma problem..

    Slutade att jag skaffade en värmematta
    http://www.sneckenstrom.se/undervarme-varmekabel/varmematta-35x25-cm-med-regulator.html />Och idag när jag tittar till min surdeg, så bubblar den fint..


  • Skriven av Maria , 2017-04-24 13:33:20
  • Hej
    Jag har nu försökt ett antal gånger med att sätta surdeg. Jag har köpt ekologiskt mjöl och allt går bra, varje gång, det börjar jäsa och bubbla och se bra ut. Men dag 3 så dör den.

    Jag vet inte om det beror på min matning, tycker jag gör efter konstens alla regler, men jag lyckas aldrig att få den att överleva.

    //Maria


  • Skriven av Micke, 2017-05-17 17:53:29
  • Hej! Väldigt intressant läsning och imponerande att du är så aktiv i svaren!
    Fråga: jag har satt en grund på ekologiskt rågmjöl sedan några dagar men det verkar inte hända något. Däremot hade jag inte hört något om rivet äpple då. Varför har man det? Tänkte nu prova att kasta allt utom en liten del och börja om från steg 2. Kan jag tillsätta rivet äpple nu?
    /Micke


  • Skriven av Fredrik, 2018-09-04 11:29:21
  • Hej satte en grund för 2,5 dagar sedan, i gårkväll när jag skulle "mata den" så va den bubblig och lösflytande, jag matade den med trögflytande men det gjorde liten skilnad. När jag rörde i morse så hade konsistensen inte ändrat sig nämnvärt (lättflytande) Min fråga är hur ska konsistensen vara på en färdig grund (jag fatar inte vad du menar med dallrig) tex ska grunden rinna av gafflen när man rör eller ska den nästan inte rinna av gaffeln av egen graft?
    Fredrik


  • Skriven av Karin, 2018-10-09 18:43:51
  • Hej! Du skriver att dag (kväll) 1 är då man börjar att blanda surdegen och kväll 2 är ett dygn senare. I så fall står ju surdegen bara 3 datum om den är klar kväll 4?
    Jag trodde att kvällen när man blandar är dag 0 - kan det vara därför som min surdeg slutar bubbla, pga för lite mar och fär mycket syra?
    K



Kommentar

Ditt namn

Emejl (kommer inte att visas)

Ange resultatet av 3 + 4 (spamskydd)
 


Andra populära recept inom samma kategori




Matbloggstoppen